3 września 2015

Sławomir Wala, production director jako ekspert w artykule wirtualnemedia.pl

#ostrecytaty

Drugiego września na portalu wirtualnemedia.pl ukazał się artykuł pt. "Po blokadzie Flasha w Chrome reklamy szybciej zostaną przeniesione do HTML5" zawierający komentarze ekspertów branży reklamowej, na temat blokowania przez Google materiałów tworzonych w technologii Flash. Poniżej wypowiedź naszego specjalisty o tym, jakie zmiany w związku z tą decyzją czekają polski rynek.
W roli eksperta - Sławomir Wala, production director OS3.

Czy należy zrezygnować z reklam FLASH, skoro będą blokowane?

Tak i to czym prędzej. Proces marginalizacji technologii Flash będzie postępował, a po decyzji Google może to tylko przyspieszyć. Już teraz 25% reklam przygotowanych we Flashu nie jest wyświetlana w ogóle, a zamiast nich pojawia się statyczny format zastępujący.

Blokowanie Flasha w przeglądarkach nie jest jedynym powodem tego zjawiska. Od wielu lat mamy do czynienia ze wzrostem udziału w rynku urządzeń mobilnych. Wszystkie wiodące systemy operacyjne dla tych urządzeń nie wyświetlają domyślnie reklam Flashowych. Jeżeli nie weźmie się tego pod uwagę i zostanie przygotowana jedynie forma Flash oraz zastępująca ją forma statyczna, to potencjał kreatywny kampanii nie dotrze do wielu odbiorców.

W Polsce niestety, zmiany następują bardzo wolno, a odwrotu już nie ma. Wszyscy będziemy zmuszeni się przestawić: zarówno klienci, domy mediowe, agencje interaktywne jak i wydawcy.

 

Jak i czym je zastąpić?

Naturalnym następcą Flasha, tak w przypadku stron internetowych jak i form reklamowych, jest HTML5. Oczywiście pojęcie to jest skrótem myślowym. W rzeczywistości chodzi o połączenie języka opisu struktury HTML, arkuszy stylów CSS oraz skryptowego języka programowania – JavaScript. Są to dość stare rozwiązania, jednak ich najnowsze wersje przeżywają od pewnego czasu swego rodzaju renesans. HTML5, CSS3 oraz JS są w stanie zastąpić wszystkie możliwości technologii Flash, począwszy od grafiki rastrowej i wektorowej, animacji skończywszy na odtwarzaniu dźwięku, video i grafiki 3D. W przeciwieństwie do Flasha, jest kompatybilny z najnowszymi urządzeniami mobilnymi, ale nie tylko. Tego typu formy reklamowe mogą być serwowane także na urządzeniach typu smart tv czy konsole gier. Ta technologia ma jeszcze jedną ciekawą możliwość – na urządzeniach mobilnych jest w stanie komunikować się bezpośrednio z urządzeniem i uzyskiwać od niego informacje o położeniu, pozycji czy kierunku (kompas). Jest w stanie korzystać z mikrofonu i kamery urządzenia, a nawet sprawić że nasz smartphone będzie wibrował w czasie kiedy na ekranie będzie wyświetlana reklama.

 

Jak teraz robi się kreacje do internetu – jak nie flash to co: JPG, gif, video?

HTML5 w połączeniu z CSS3 i JavaScript. Zarówno tworzony w sposób tradycyjny w IDE przez programistę, jak i wykorzystując narzędzia typu Adobe Edge czy Google Web Designer.

Link do artykułu: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/po-blokadzie-flasha-w-chrome-reklamy-szybciej-zostana-przeniesione-do-html-5

PODZIEL SIĘ
PODZIEL SIĘ